De Westkust

29 augustus 2013 - Marahau, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

Dinsdag hebben we één van de sjiekste dagen tot nu toe gehad! De wandeling op de Fox gletsjer was een bijzondere ervaring. Met een groepje van 6 plus gids zijn we na een korte, maar steile, wandeling op het ijs van de gletsjer gegaan. We hadden op voorhand ijzeren pinnen onder onze schoenen gebonden om extra grip te krijgen. Dit was nodig want na een stukje op 'trappen' in het ijs gingen we zelf een weg zoeken. De gids vertelde ons dat hij iedere dag een nieuwe route moest zoeken omdat het ijs constant in beweging is. Op sommige stukken tot 5 meter per dag! Zo is ook voor de gids iedere dag een nieuwe ervaring. We zijn in grotten van ijs gaan kijken waar het echt supermooi was! We hebben hier enorm veel foto's genomen. Tussen de spleten door zijn we van onder naar boven en terug geklommen. Hoe hoger we gingen hoe kouder het werd. Gelukkig hadden we genoeg kleren bij:-) Echt een sjieke ervaring! Het ijs was niet gewoon wit, maar op veel plaatsen had het een stralend blauwe kleur. Dit is echt iets wat we niet zullen vergeten en waarschijnlijk ook nooit meer zullen doen want over tientallen jaren zal er ofwel geen gletsjer meer zijn, ofwel tientallen meters korter zijn doordat de rest gesmolten is.

Na de Fox gletsjer zijn we verder gereden tot in Murchison. We hebben een tussenstop gemaakt in Punakaiki voor de Pancake Rocks en de 'blowholes' te bezoeken. Het leek net of er verschillende dunne rotsen op elkaar gestapeld waren, net zoals een hoop pannenkoeken. Vandaar de naam dus, origineel;-) Het had heel de dag geregend en we zagen er eigenlijk tegenop om een wandeling te gaan maken in de regen, maar we hadden weer geluk, net toen we uitstapten begon de zon te schijnen, woehoew! De blowholes waren gaten in de rotsen zodat wanneer de golven er tegenaan sloegen, er een grote wolk water/mist uit de gaten werd geblazen. Bij grote golven vloog het water echt tientallen meters hoog zodat we er bijna schrik van kregen! Toch echt ongeloofelijk dat er zo'n mooie dingen gewoon bestaan! Jaja, tijdens deze vakantie hebben we de natuur meer en meer leren apprecieren...

Vandaag zijn we via Nelson tot in Marahau gereden. Wat een namen van steden, allemaal moeilijk om te onthouden! In Nelson hebben we wat gewinkeld en is Sven naar de kapper geweest. Vanaf nu kan hij weer zonder hoed op de foto;-) Voor morgen hebben we een kayaktocht geboekt op de zee. Duim maar dat we niet omvallen want het water van de zee is hier echt heel koud. Normaal gaat het niet regenen dus als alles goed verloopt blijven we droog:-)

De reis wordt precies steeds mooier en mooier, misschien moeten we nog wat langer blijven?! Xxx

1. Elly en Grad:
    1 september 2013
    geniet maar van jullie laatste dagen,en denk nog maar niet aan de terugtocht,we kijken er naar uit als jullie je verhalen zullen vertellen,groetjes!!!!