Eerste indruk van Nieuw-Zeeland: WAAAW!

21 augustus 2013 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Veilig aangekomen in Nieuw-Zeeland! Vanuit Cairns het vliegtuig naar Sydney en dan verder naar Christchurch. Het was een sjieke vlucht, we zijn nl over een storm heen gevlogen. Het was echt sjiek om de bliksem onder ons te zien inslaan in de vele wolken. Een echt lichtspektakel! Gelukkig vlogen we hoog genoeg boven de wolken en voelden we zelf niets van de storm. Om 23u30 landden we in Christchurch, moe van een hele dag reizen.

Christchurch is een stad die enkele jaren geleden getroffen is door verschillende serieuze aardbevingen. Dat is er nog steeds aan te merken. Er was gene z** te beleven! :-) Even serieus, het was erg om te zien hoe zwaar de stad getroffen was en ze nog steeds aan het heropbouwen waren. Overal stonden stellingen en hekken rond gebouwen die onbewoonbaar waren verklaard. De winkels zijn voorlopig onderbracht in containers. De kerk was grotendeels ingestort. Er is sinds vorige week een nieuwe kerk open die gemaakt is van plastiek, vezelplaten en karton. Het was wel mooi om te zien hoe goed de mensen hiermee om gingen. We hebben nog een wandeling gemaakt in de botanische tuinen, die in de zomer volledig vol gekleurde bloemen staan. Doordat het winter is, waren het nu vnl grasvelden en kale bomen.

De volgende dag konden we onze camper gaan ophalen. Helaas was er een fout gebeurd bij het kantoor en zagen we de avond op voorhand dat onze camper in Auckland klaarstond ipv in Christchurch. Even paniek! Na heel wat rondbellen en mailen is het gelukkig toch goed gekomen. We hebben een camper gekregen van een andere maatschappij die net iets beter was als diegene we besteld hadden. Er was niets voorzien in de camper en we hebben echt alles moeten vragen. Uiteindelijk waren we klaar voor vertrek maar was de vrouw die ons aan het helpen was verdwenen... Spijtig, want we hadden de sleutel nog niet... Haar collega's konden haar ook niet vinden, maar uiteindelijk zijn de sleutels toch gevonden. Hehe, wat een hectische ochtend! Maar goed dat na enkele kilometers rijden de 1ste mooie uitzichten te voorschijn kwamen, dat maakte onze dag weer goed. We hebben al veel mooie dingen gezien deze vakantie, maar de uitzichten hier mogen ook wel meetellen. Superhoge bergen met sneeuw op de toppen, blauwe meren met gesmolten gletsjerijs, rotsen en groene landschappen...

We hebben een wandeling gemaakt bij Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. Tijdens de 3,5 uur durende wandeling liepen we over hangbruggen en wandelpaden met geweldige uitzichten. Wel spijtig dat er in de voormiddag nog veel mist hing, waardoor we niet zoveel konden zien. Op de heenweg zijn we nog gestopt bij een klein kerkje bij Lake Tekapo. Hier trouwen heel veel koppels owv het mooie uitzicht. Verder hebben we nog een wandeling gemaakt tot de Tasman gletsjer, met 23km de langste gletsjer van Nieuw-Zeeland. Wel erg om te zien hoe de gletsjer aan het smelten is door de opwarming van de aarde. Er stond een afbeelding van 20 jaar geleden en dat was echt een enorm verschil! Na deze druk gevulde dag zijn we nog verder gereden tot in Kurow.

Vandaag zijn we verder gereden tot in Dunedin. We hebben verschillende tussenstops gemaakt bij oa rotsschilderingen van de Maori en mooie rotsformaties in de zee. In de namiddag hebben we nog een rondleiding gevolgd in een brouwerij. Weer een fijne dag!

Nog enkele weetjes:
- Het is hier 10 uur later dan in België. Onze dag zit er zo goed als op terwijl jullie dag nog maar even bezig is.
- Ons busje geen automatiek meer is en we dus zelf terug moeten schakelen. Weer even wennen dus. Vooral om links te schakelen. Daardoor waren we vandaag bijna een spookrijder, maar hadden we het gelukkig nog juist op tijd gezien:-)
- De tijd vliegt enorm snel!
- We veel meer honger hebben en veel vermoeider zijn als thuis!
- De inwoners van Nieuw-Zeeland kiwi's worden genoemd.

Groetjes Sven en Marijke

1. Marjan Maeriën:
    21 augustus 2013
    Waauw, eerst Australië en nu Nieuw-Zeeland. Dat wil ik zeker ook eens doen :-). Geniet van de mooie uitzichten, de bevolking, de natuur ... Tof om toch een beetje mee te kunnen reizen!
  2. Elly en Grad:
    22 augustus 2013
    geniet van jullie doortocht in Nieuw-Zeeland,zo'n reis maak je meestal maar een keer in je leven,groetjes,,,
  3. Kelly en kevin:
    23 augustus 2013
    He broer, je lijkt precies vergroeid te zijn met uwe hoed hihi, als Marijke het maar aantrekkelijk vindt?!? Ga je binnenkort ook zo werken? Sorry daar willen jullie nog niet aan denken he! Geniet er nog van, de fotos zijn echt prachtig , niet te geloven dat jullie het allemaal echt zien.liefs en wees voorzichtig, Kel en co xxx
  4. Sven:
    24 augustus 2013
    Haha, de echte cowboy Sven:-) dat is eigenlijk om zn lange haren te verbergen...we genieten hier van iedere dag maar de tijd vliegt echt snel. Tis hier super!! Heel veel groetjes daar! Xxx
  5. Aïsha:
    27 augustus 2013
    Hihi, nog steeds gene kapper gevonden :-)?