The Red Center

3 augustus 2013 - Alice Springs, Australië

Hey iedereen!

Aïsha is veilig aangekomen! Na een lange reis van 2 dagen stonden we haar op te wachten op de luchthaven bij Uluru. Het was een blij weerzien:-) Na een welkomtoast met wat bubbels zijn we er meteen goed ingevlogen. We zijn onmiddellijk naar het bekendste punt van Australië gegaan, naar Uluru, de heilige rots voor de Aboriginals. Dit is een supergrote rots uit 1 stuk, zie foto's. We hebben een wandeling van 11km rond Uluru gemaakt. Daarna zijn we naar een uitkijkpunt gereden waar we de zonsondergang het beste konden zien. We kwamen juist op tijd aan. Op een paar minuten was de zon onder en zag je de rots van kleur veranderen, van fel oranje tot donkerbruin. Het was een supermooi uitzicht om ook de lucht blauw-roos-geel te zien kleuren. Een geslaagde 1ste dag met ons 3-tjes.

De dagen daarna zijn we nog in het Red Center gebleven. We zijn verschillende wandelingen gaan maken bij de Olga's en daarna bij Kings Canyon. De dag daarna zijn we verder gereden tot Alice Springs, terug een grotere stad in het midden van de woestijn. Hier is het duidelijk terug drukker en er leven ook veel Aboriginals. De 1ste dag in Alice Springs zijn we de Royal Flying Doctors gaan bezoeken. Omdat Australië zo uitgestrekt is, gaan ze hier niet met de ambulance maar met het vliegtuig op pad! Er zijn over heel Australië 61 ambulances met vleugels waardoor al vele mensenlevens gered zijn. Na wat uitleg en een video zijn we een kijkje gaan nemen in een vliegtuig wat ze binnen hadden opgesteld. We konden ons meteen goed inleven in de rol van dokter en patiënt. Aïsha was moeilijk mee te krijgen maar uiteindelijk is het toch gelukt en zijn we verder gegaan.

Het is te merken dat er in Alice Springs veel Aboriginals leven. Er worden overal souvenirs en Aboriginalkunst verkocht. Van kleine beertjes tot beschilderde boemerangs en didgeridoos! We zijn verder nog een kijkje gaan nemen in het Desert Park, een lokale dierentuin. We kregen wat uitleg van de gids over de planten en bomen en hun geneeskundige werking. Vanaf nu kan Aïsha dus ook natuurproducten voorschrijven:-) Na een roofvogelshow hebben we nog kangoeroes en emu's gezien. Er zaten ook heel veel verschillende vogelsoorten en er was een huis met reptielen en nachtdieren.

Na nog een dagje wandelen en verschillende uitkijkpunten zijn we 's avonds een hapje gaan eten in het plaatselijke saloon. Hier hebben we echt de beste pasta, schnitzel en steak gegeten! Voor weing geld een supergoeie maaltijd, wat moet je nog meer hebben?! De DJ was al even aan het draaien, toen we onze 1ste stapjes op de dansvloer zetten. Toch wel een groot verschil met België het op-stap-gaan-leven hier. De mensen zijn hier veel opener en iedereen praat en danst met iedereen. Als je je niet volledig laat gaan, val je pas op, dus we hebben echt goed kunnen dansen. We hebben ook enkele nieuwe dansmoves geleerd, zaaaalig!! :-)

Vandaag moeten we heel wat kilometers afleggen. We gaan terug via de Stuart Highway verder rijden tot in Tennant Creek.

Vele groetjes
Aïsha, Sven en Marijke

1. Pa aisha:
    5 augustus 2013
    Geweldig foto's, groot plezier op de dansvloer. Nog vele ontdekkingen.
    grt