Stuart Highway

28 juli 2013 - Uluru, Australië

Hi mates,

Hier weer een update! Na Adelaide hebben we het een dagje rustiger aan gedaan. 's Morgens werden we opgepikt op de camping door Geoff, onze chauffeur voor die dag. Samen met hem hebben we een tour gemaakt langs de verschillende wijnhuizen van de Barossa Valley. Dit ging van hele grote wijnhuizen tot kleine familie bedrijfjes. Op verschillende plaatsen kregen we uitleg en mochten we natuurlijk ook proeven van de wijnen, schuimwijnen en porto's. Je kan je wel inbeelden dat we een fijne dag hebben gehad:-)

Vanaf dan zijn we richting het Noorden beginnen rijden. We merkten al meteen dat het beter weer werd. Tegen de namiddag waren we aangekomen bij Flinders Ranger, opnieuw een National Park waar je veel wandelingen kon doen. Dit hebben we dan ook meteen gedaan. Aan de omgeving konden we al merken dat het hier een drogere streek is. Er was nog veel groen maar ook steeds meer rotsen en het typische rode zand. De 2de dag hier zijn we vroeg opgestaan om een stevige wandeling te doen. We moesten 2 uur klimmen over steile paden en op het einde ook rotsen. Het uitzicht op de top was weer geweldig! Het leuke aan de wandeling was dat we de zon hebben zien opkomen en deze met ons meegeklommen is tot de top. Na deze wandeling hadden we nog 700km voor de boeg om tot Coober Pedy te rijden. Na 650 km rijden en een mooie zonsondergang zijn we op een parking gaan camperen.

De Stuart Highway is een weg die dwars door Australië loopt van het Zuiden tot het uiterste Noorden. Hier moeten we dus vele kilometers op afleggen. Langs deze weg liggen maar enkele dorpjes en voor de rest is het enkel woestijn. Coober Pedy is 1 van die dorpjes langs deze weg. Dat er niet veel te zien was, hebben we meteen gemerkt. Na 100 km rijden, kwamen we een tankstation tegen maar omdat we ongeveer 400km met een tank kunnen rijden, zijn we verder gereden. Wat we toen nog niet wisten, was dat het volgende tankstation pas over 270km zou zijn... De kilometers liepen hoog op terwijl de benzinemeter maar bleef zakken... Onze hoop op een tussenliggend tankstation was ondertussen ook al weg. Halverwege de tank zijn we van 100 naar 80 km/uur beginnen rijden zodat we minder zouden verbruiken. Toen we op 10km van Coober Pedy waren, dachten we: 'Dat is te voet ook nog te doen...' Maar uiteindelijk bleef onze SUPER-VAN het volhouden en zijn we tot het tankstation geraakt! We hebben ook ontdekt dat er 61 liter in een tank van 60 liter kan:-) We zijn meteen doorgereden tot de kerk om een kaarsje te branden, hier hebben we toch wel wat hulp gehad van bovenaf:-) Mocht dit een leerrijke les zijn; vanaf nu gaan we bij ieder tankstation tanken! No (more) worries!

Coober Pedy is de grootste opaalstad ter wereld. Hier worden opaalstenen opgedolven uit de mijnen. In de zomer is het hier zo warm dat een deel huizen en zelfs hotels ondergronds zijn. Wij hadden geluk met 20 graden en konden dus bovengronds blijven:-) Na het dorpje te verkennen en een rondleiding in een ondergrondse mijn, zijn we verder gereden tot in Marla, één van de andere weinige dorpjes langs de Stuart Highway. Dit is onze laatste stop tot we aankomen bij Ayers Rock en hier Aïsha gaan oppikken!

Vandaag zijn we de hele dag onderweg geweest tot in Ayers Rock (Uluru). De woestijn is toch nog groener als we verwacht hadden, er staan nog redelijk veel bomen en struiken. Vanaf morgen is de blog van ons drietjes want de komende 3 weken reizen we samen met Aïsha verder.

Zonnige groetjes
Sven en Marijke (het is eindelijk goed weer, woehoe!!)

1. Mama en papa:
    28 juli 2013
    Hey daar
    Ik lees net jullie blog die blijkbaar een kwartiertje geleden verstuurd is. Leuk want je leek ineens heel dichtbij. Fijn dat het weer beter is en hou de tank van de auto toch maar vol.
    Veel plezier met je vriendin en tot nog eens
    mama en papa
  2. Monicque:
    29 juli 2013
    Dag Sven en Marijke,
    Eindelijk eens op uw blog gaan kijken wat jullie al zo hebben gedaan op jullie reis! Prachtig! Geniet met volle teugen. Maar dat zal niet mankeren. Groetjes
  3. Gert:
    2 augustus 2013
    Ik las een paar dagen geleden nog een artikel over de gevaren van rondtrekken in Australië. Eén daarvan was zonder water en/of benzine vallen in de woestijn. Toen dacht ik nog: dat overkomt Sven en Marijke nooit, die zijn zeker goed voorbereid:-)...

Veel plezier nog daar Down Under!!
  4. Sven en Marijke:
    6 augustus 2013
    Jaja Gert, wij zijn altijd goed voorbereid:-)